راه‌اندازی سامانه «سو» برای ساماندهی مطالبه‌گری مردمی در استان همدان

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان از راه‌اندازی سامانه مطالبه‌گری «سو» با هدف پیگیری مطالبات مردمی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری مصداق نیوز به نقل از روابط عمومی ستاد امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر استان همدان، میثم صابریون دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: انقلاب اسلامی وارد مرحله دوم خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده و در این مسیر، مطالبه‌گری مردمی نقش اساسی در تحقق دولت اسلامی ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر تشکیل لشکری از جوانان مطالبه‌گر تأکید داشته‌اند، افزود: ستاد امر به معروف و نهی از منکر بر اساس اصل هشتم قانون اساسی و قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، موظف است بستر لازم برای مطالبه‌گری مردم از حاکمیت را فراهم کند که این بستر امروز در قالب سامانه برخط «سو» ایجاد شده است.

صابریون با تشریح ساختار این سامانه گفت: سامانه «سو» دارای سه ضلع اصلی شامل مردم به‌عنوان مطالبه‌گر، ستاد امر به معروف به‌عنوان ناظر و دستگاه‌های اجرایی به‌عنوان پاسخ‌گو است. در این سامانه، مطالبات مردم به‌صورت شفاف ثبت شده و دستگاه‌های مسئول موظف‌اند در بازه زمانی مشخص، بین ۴۸ ساعت تا ۱۴ روز، پاسخ لازم را ارائه دهند.

وی استقلال این سامانه از بدنه دولت و امکان رصد کامل فرآیند رسیدگی به مطالبات توسط مردم را از مهم‌ترین ویژگی‌های «سو» دانست و افزود: کاربران می‌توانند از آغاز ثبت گزارش تا اقدام نهایی دستگاه متولی، روند رسیدگی را به‌صورت برخط مشاهده کنند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با اشاره به گستردگی موضوعات قابل ثبت در این سامانه، اظهار کرد: نظارت بر بازار و کالاهای اساسی، نانوایی‌ها، ادارات و سازمان‌ها، آسیب‌های اجتماعی، حوزه ورزش، حیوان‌آزاری، پوشاک و مزون‌ها، گردشگری، خدمات شهری، محیط زیست، انرژی و انشعابات غیرمجاز، خانواده، فضای مجازی، مراکز آموزشی، مسکن و ساخت‌وساز، حوزه پزشکی، بانک‌ها و تسهیلات بانکی از جمله محورهای اصلی سامانه «سو» هستند.

وی در پایان با ارائه آماری از عملکرد سامانه گفت: تاکنون ۸۳۷ کاربر در سامانه «سو» ثبت‌نام کرده‌اند، ۵۱۶ گزارش دریافت شده که از این تعداد، ۳۷۸ گزارش مورد بررسی قرار گرفته و پاسخ داده شده است.