وکسل، تولد یک تیم حرفهای از دل پروژه های دانشجویی
به گزارش خبرنگار مصداق نیوز، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان طی ماههای اخیر با تکیه بر خلاقیت و کار تیمی، موفق به طراحی و تولید چند بازی رایانهای شدهاند که از نظر گرافیک، سناریو و تجربه کاربری، قابلیت توسعه و عرضه گسترده دارند.
این فعالیتها تحت حمایت و هدایت دکتر محمد مهدی شیرمحمدی، مدیر گروه بازیسازی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان صورت گرفته است؛ ایشان با تأکید بر اهمیت صنعت بازیهای دیجیتال، نقش راهبری و راهنمایی علمی را در این پروژهها بر عهده داشتهاند.
دانشجویان معتقدند بازی نه فقط یک ابزار سرگرمی، بلکه بستری برای آموزش، تعامل، تقویت مهارتهای شناختی و حتی فرهنگسازی است و میتواند سهم قابل توجهی در ارتقای کیفیت زندگی و توسعه اجتماعی داشته باشد.
مسیر شکلگیری وکسل؛ از پروژه دانشجویی تا تیم حرفهای
علی حمزهای، مدیر اجرایی و هماهنگی ، درباره آغاز فعالیت این تیم میگوید: وکسل اول از یک پروژه شروع شد. بعد دیدیم بچهها بازیهایی زدند که حتی ظرفیت جهانی دارد. تصمیم گرفتیم چارچوب و استانداردی جدی به آن بدهیم و وارد بازار شویم.
او میگوید تمرکز مجموعه در حال حاضر بر بازارهای خارجی بازیهای دیجیتال است:هدف این بود که بازیها قابل ارائه در سطح حرفهای باشند و خدا را شکر در این زمینه موفق بودیم.
بازی بهعنوان رسانهای قدرتمند و اثرگذار
به باور حمزهای، بازی فقط سرگرمی نیست بلکه ابزاری تعاملی و فرهنگی است:در فیلم و انیمیشن، مخاطب فقط میبیند؛ اما در بازی، خودش عمل میکند. همین باعث میشود روی ناخودآگاه تأثیر بیشتری بگذارد.
تنوع ایدهها از ماجراجویی تا کهکشان
محمدرضا زارعی، یکی از اعضای این تیمها، از طراحی بازی “Maze Runner” با سبک ماجراجویانه و معمایی خبر داد؛ بازیای که کاربر در آن با چالشهای پیوسته روبهرو میشود.
به گفته او، تقسیم کار صحیح و ترکیب مهارت و خلاقیت، از مهمترین چالشهای بازیسازی است: هر کسی مهارت دارد، اما بدون خلاقیت طراحی به مشکل میخورید. ما تلاش کردیم هر مرحله جذابتر و چالش برانگیزتر باشد.
بازی برای ایجاد تجربه و انگیزه در کودکان
زهرا سادات حسینی، سازنده یک بازی فضایی سهمرحلهای، هدف خود را انتقال احساس، تعامل و ایجاد تجربه موفقیت در کودکان عنوان میکند: بازی باعث میشود بچهها هیجان موفقیت را تجربه کنند، تمرکزشان بالا برود و با چالشهای جدید روبهرو شوند.
او میگوید مسیر ساخت بازی با شکستهای فراوان همراه بوده، اما حمایت خانواده و دوستان مانع توقفش شده است:شکستها سخت بود اما باعث شد قویتر و باتجربهتر بشوم.
از علاقه شخصی تا خلق دنیاهای جدید
ساره بادامی، طراح بازی “Star Miner” که با همکاری سهنفره توسعه یافته، میگوید ابتدا پروژه دانشجویی بوده اما اکنون ظرفیت رشد دارد.
او بر اهمیت کار تیمی در عبور از شکستها تأکید میکند:کار تیمی انگیزه را بالا میبرد. وقتی کنار هم هستید حتی سختیها هم قابل تحمل میشود.
بازی به عنوان سبک زندگی و فرصت کارآفرینی
مهدی کولیوند، طراح بازیهای Cyber Kart، بازیسازی را سبک زندگی توصیف کرده و هدف آیندهاش را تشکیل یک شرکت تخصصی در ایران عنوان میکند: این حوزه نیاز به خروج از کشور ندارد. میتوان همینجا پروژه گرفت و درآمدزایی کرد.
بازی او مسابقهای چندنفره با محوریت تعامل، رقابت و سرگرمی دستهجمعی است.
تجربه شخصی شکست و موفقیت
حسین عابری منصور، طراح بازی فضایی space leader ، میگوید ورود جدی او به بازیسازی با تشویق استادش همراه بوده است.
او تجربه جدایی تیم و ادامه پروژه بهصورت فردی را “تلخ اما ارزشمند” میداند:ساخت بازی ۱۰ برابر جذابتر از بازیکردن است. هر چالش که حل میشود یک دوپامین جدید آزاد میکند.
آینده دیجیتال و نقش بازیسازی
زهرا طاهری، فعال در حوزه گرافیک و عضو گروه بازیسازی، فضای مجازی را مهمترین میدان آیندهسازی نسل جدید میداند. او با اشاره به سرعت تحولات تکنولوژیک گفت: دنیا بهسمت سرزمینهای مجازی میرود؛ جایی که هرکس فروشگاه، خانه، محیط کار و حتی تجربههای خود را در فضای دیجیتال دارد.
اوگفت : بازیسازی یکی از اصلیترین مسیرهای رسیدن به این جهان است.
به باور او، بازیسازی تنها خلق سرگرمی نیست؛ بلکه طراحی تجربههای انسانی در جهانهای نوظهور است.
از پروژه ساده تا بازی پازلی با امکان توسعه
یسرا ترکاشوند و علیرضا محمدی، سازنده بازی «Deam walker»، میگوید هدفش طراحی فضایی آرام اما چالشبرانگیز بوده است.
او تمرکز بازی را بر حل مسئله، انتخاب مسیر و تعامل با محیط میداند: ساخت بازی جذابتر از بازیکردن است. وقتی میبینی ایدهات جان میگیرد، لذتش چند برابر میشود.
روایت مشترک جوانان خلاق و آینده نگر
همه این جوانان، بدون استثناء از شکست، ناامیدی، کمبود وقت و فشار کار گفتهاند، اما آنچه باعث ادامه مسیر شده حمایت تیم، استاد، خانواده و انگیزه درونی بوده است.
آنها میگویند: شکست بخش طبیعی مسیر است، اما توقف بعد از شکست خطرناکتر از خود شکست است.
رویکرد فرهنگی و بومیسازی
هرچند برخی بازیها مستقیم به موضوعات بومی نمیپردازند، اما تولیدکنندگان باور دارند بازیهای بومی میتوانند نگاه نسل آینده به کشور، هویت و مهارتهای اجتماعی را تغییر دهند.
به گفته دانشجویان:بچهها باهوشاند؛ فقط منتظر یک جرقهاند.
انتهای پیام/























ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0