هنر، آیینه فرهنگ ایرانی در مسیر انتظار؛ رونمایی از اثر هنری محمدهادی ابوالقاسمی در اختتامیه جشنواره «مشق انتظار» دانشگاه آزاد اسلامی همدان

پیش از آنکه جهان به هنر به‌عنوان یک دانش مستقل بنگرد، ما در دانشگاه جندی‌شاپور، آن را به‌عنوان یک علم رسمی تدریس می‌کردیم. تمدن ایرانی، از گذشته تا امروز، الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان بوده است

آیین اختتامیه جشنواره «مشق انتظار» دانشگاه آزاد اسلامی همدان با حضور اساتید، هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر ایرانی-اسلامی برگزار شد. این جشنواره که با هدف ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار برگزار شده بود، شاهد رونمایی از اثر هنری فاخر محمدهادی ابوالقاسمی، هنرمند برجسته ایرانی، بود.

ابوالقاسمی با تأکید بر پیوند عمیق هنر ایرانی با حکمت و معنویت، گفت: «هنر ایرانی همواره تجلی‌گاه فرهنگ، معرفت و الهیات بوده است. این هنر، نه‌تنها ریشه در تاریخ و تمدن ایران دارد، بلکه به‌عنوان آیینه‌ای از مفاهیم معنوی و فلسفی، جایگاهی ویژه در جهان یافته است.»

وی با اشاره به جایگاه تمدن و فرهنگ ایران در هنر جهانی، افزود: «پیش از آنکه جهان به هنر به‌عنوان یک دانش مستقل بنگرد، ما در دانشگاه جندی‌شاپور، آن را به‌عنوان یک علم رسمی تدریس می‌کردیم. تمدن ایرانی، از گذشته تا امروز، الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان بوده است.»

این هنرمند برجسته به معرفی اثر هنری خود پرداخت و گفت: «این اثر، تجلی انتظار در بستر هنر تذهیب و خوشنویسی است. در مرکز این نقاشی، پرچم جمهوری اسلامی قرار گرفته و با خطاطی و تذهیب آراسته شده است. پیرامون این مرکز، گل‌های یاس به تصویر کشیده شده‌اند که نماد انتظار حضرت مهدی موعود(عج) هستند. در میان این گل‌ها، یازده پرنده بهشتی نمایان است که یکی از آن‌ها غایب است، اشاره‌ای نمادین به مفهوم غیبت و انتظار.»

او همچنین به نمادهای معنوی و عبادی در اثر خود اشاره کرد و گفت: «در این اثر، نمازگزارانی دیده می‌شوند که جهت‌گیری آن‌ها نه‌فقط به سوی قبله، بلکه به سوی حقیقت الهی است. در انتهای این ترکیب معنوی، وجود مقدس امام زمان(عج) به گونه‌ای نمادین در یک گوی بلورین نمایان شده است.»

این اثر هنری که در مراسم اختتامیه جشنواره «مشق انتظار» رونمایی شد، جلوه‌ای نوین از هنر ایرانی در مسیر ترویج فرهنگ مهدویت را به تصویر می‌کشد و بر نقش هنر به عنوان واسطه‌ای برای انتقال مفاهیم الهی تأکید می‌کند.